Når man har arbejdet med biler igennem hele sit liv, så kommer man helt automatisk i kontakt med så mange forskellige bilmodeller, at ens smag løbende forandres. Første gang jeg kørte i en Land Rover blev jeg eksempelvis fuldstændigt forelsket i den rå kraft der er at finde i en bil, designet til at kunne tages væk fra de gode veje, og ud på eventyr. Jeg havde aldrig troet at det ville gøre en forskel medmindre man rent faktisk kørte bilen til et land med bjerge og stærke udfordringer, men det ændrer fuldstændigt køreoplevelsen på både landeveje og grusveje.
Første gang jeg så en Saab faldt jeg pladask for det svenske design. Meget kan man sige om svenskerne, men når det kommer til at designe en bil, som man føler sig hjemme i, så er de ikke til at slå. De har med garanti et eller anden pendant til vores danske ord ”hygge” henne i Sverige: det var i hvert fald første gang jeg sad med en følelse af, at en bil var hyggelig.
Jeg har også haft den store ære af, at køre i en af de første Tesla biler der kom til Danmark. Jeg er stadig en enorm drengerøv, og jeg kan være fuldstændig umulig at komme i kontakt med, når jeg har fået fingrene i en ny gadget. Og den blærede Tesla var jo én stor gaveæske af gadgets, samlet i en lækker og futuristisk bil. Jeg følte mig som Batman når jeg kørte rundt i gaderne, og jeg var overvældet over, hvor meget teknologien rent faktisk gjorde for den samlede oplevelse. Det var ikke bare til blær og bling: det var faktisk både praktisk og smart.
Men her kommer hovedpinen så, for en mand som mig. Hvis jeg kørte i en Land Rover, så ville jeg få den lækre trækkraft og generelle power, men måtte gå på kompromis med design og teknologi. Valgte jeg en Saab ville jeg få designet, men der var ligesom bare ikke nogen modeller, der føltes helt rigtige at køre i, og svenskerne virker nærmest bange for at blande teknologi ind i deres vision. Og selvom Tesla har fantastiske biler, så føler jeg at jeg drukner i teknologi, og mister de andre elementer jeg sætter pris på. Jeg er med andre ord blevet alt for kræsen: jeg vil have alt det gode, uden at gå på kompromis med noget.
Men nogle gange er man heldig, at ens bøn bliver hørt, og et mirakel udfolder sig. Det mirakel kom i mit tilfælde i form af den nye Volvo XC-60. Det er en SUV, så den har godt med kræfter og kan fint tages ud på selv de grummeste grusveje. Den har det svenske design, som jeg så godt kan lide, og formår endda at kombinere det med al den nyeste og mest praktiske teknologi. Jeg kunne ikke have designet en bil bedre selv!